هم سفر من-اجاره و رزرو ویلا،سوئیت،هتل در ایران

مراکز خرید تبریز

ایران گردی

۲۵ فروردین ۱۴۰۰ 3009 بازدید
هم سفر من-اجاره و رزرو ویلا،سوئیت،هتل در ایران

مراکز خرید تبریز

بازار سنتی تبریز

در گذشته شهرهای قدیم بر پایه دو عنصر اصلی یعنی مسجد جامع و بازار بنا می‌شدند که در اکثر اوقات در کنار هم ساخته می‌شدند. شهر تاریخی و باستانی تبریز هم از این قاعده مستثنی نیست. بازار قدیمی تبریز که یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین بازارهای سرپوشیده در ایران است، هنوز هم مثل سال‌های نخستین احداث زنده است و فعالیت دارد. این بازار قدیمی دارای راسته‌ها و تیمچه‌های مختلفی است که هر کدام از آن‌ها به نوعی از کسب و کار اختصاص دارد، مثل راسته کفش فروش‌ها یا تیمچه معروف مظفریه که نه تنها به فروش فرش‌ها دستباف اختصاص دارد بلکه در ایام خاص مثل محرم محل برگذاری مراسمات مذهبی است.

اما بزرگترین ویژگی این بازار آجری، سرپوشیده بودن آن است. طاق‌های هورنو دار این مجموعه سالیان درازی است که ماوا کسبه و مردم شهر تبریز در برابر برف و سرما بوده است. جالب است بدانید که هسته اصلی شهر تبریز و محله‌های کهن آن یک چهار ضلعی را تشکیل می‌دهند و بازار حکم ستون فقرات شهر را دارد. این بازار به دلیل وسعت و محل قرار گیری آن از نقاط مختلف شهر دسترسی و ورودی دارد. این بازار از شرق رو به عالی قاپو دارد و از غرب همجوار مسجد جامع است. و البته که بخش زیادی از این مجموعه در جنوب میدان چایی قرار دارد و از خیابان‌های شهدا، داراییریال چای کنار ، مطهری و جمهوری گذر می‌کند. این بازار که اکثرا محل فروش اجناس سنتی و دست ساز است، محل خوبی برای خرید سوقاتی و یادگاری از سفرتان به تبریز است.

 

مرکز خرید اطلس تبریز

مرکز تجارت اطلس، در 18 طبقۀ سازه‌ای، با طراحی معماری منحصربه‌فرد، در یکی از باارزش‌ترین مناطق شهر پرآوازه تبریز، منطقه خوش آب‌وهوای ولیعصر(عج)، انتهای همافر غربی، در حال احداث است و از چهار طرف به خیابان‌های 20 متری متصل می‌شود. در ساخت پروژۀ مرکز تجارت اطلس تبریز، از شرکت‌های مهندسین مشاور مجرب و آخرین تکنولوژی‌های نوین ساختمانی استفاده شده است و از طریق بزرگراه توانیر- کسایی و پاسداران به فرودگاه، بازار و مرکز شهر، دانشگاه و منطقۀ توریستی ائل گلی و… دسترسی دارد.

مرکز تجاری اطلس از طریق شریان‌های اصلی به مراکز عمده شهر دسترسی آسان دارد. وجود کاربری‌های تجاری، رفاهی و خدماتی در کنار هم با برخورداری از معماری خلاقانه و برجسته، طراحی زیبا و حجم مهندسی جذاب، تنوع مساحت در هر یک از کاربری‌ها و سیستم مدیریت هوشمند ساختمان(BMS) ، این مرکز را به سطح ممتازی از دسترسی به ارزش افزوده بالا می‌رساند. مهندسان و مشاوران مطرح و نام‌آشنا پیش‌بینی کرده‌اند که این مرکز پتانسیل رشد فراوانی را در خود نهفته دارد و با برخورداری از حضور صنوف مختلف و ارائه امکانات و تسهیلات رفاهی و تفریحی، می‌تواند به عنوان یک فضای مهم شهری در منطقه، عملکرد شایسته‌ای داشته باشد.

این مرکز علاوه بر دارا بودن صنوف مختلف در طبقات و نمایشگاه‌های تخصصی، با ارائه امکانات و تسهیلات تفریحی و رفاهی می‌تواند به‌عنوان یک فضای مهم شهری در منطقه عملکرد بسیار مناسبی داشته باشد و با جذب اصناف و برندهای معتبر، در جهت ارتباط تجارت سنتی و مدرن حرکت کند. همچنین با توجه به اختصاصی بودن تمام طبقات، این مرکز تجاری به‌عنوان بورس کالاهای مورد نیاز شهروندان عملکرد فرامنطقه‌ای خواهد داشت و تبدیل به یکی از مراکز جاذب جمعیتی در شمال غرب کشور خواهد شد.

 

مرکز خرید جواهر تبریز

مرکز خرید جواهر تبریز به عنوان یکی از مدرن‌ترین و زیباترین مجتمع‌های رفاهی ، خدماتی و تجاری شهر در حالی به بهره‌برداری رسیده که تا چندی پیش ، شاکله آهنی و اسکلات‌های فلزی به جا مانده از بقایای پل بازار مقابل دانشگاه تبریز ، علامت سوال بزرگی در مقابل دیدگان شهروندان ، میهمانان و گردشگران این شهر بود.

مرکز خرید جواهر تبریز با کاربری‌های متعدد رفاهی ، تفریحی و تجاری احداث گردیده و به دلیل موقعیت ویژه مکانی و قرار گرفتن در یکی از مهم‌ترین مناطق تفریحی ، گردشگری ، دانشگاهی و تجاری تبریز و نیز همجواری با برج بلور ، مراکز خرید چهارراه آبرسانی ، ایستگاه ۷ مترو تبریز ، مهرانه‌رود و بلوارهای ۲۹ بهمن و استاد شهریار ، از اهمیت و نقش ویژه‌ای در رونق اقتصادی شهر ، تسهیل امورات و نیازهای تجاری و رفاهی شهروندان و ارزش افزوده برای شهر برخوردار خواهد بود.

در این مجموعه ، علاوه بر احداثات تجاری و خدماتی پیش‌بینی شده که جمعا ۶۵۰۰ مترمربع از کل زیربنای ۱۰ هزار مترمربعی پروژه را در قالب ۶۰ مغازه و واحد تجاری را دربر می‌گیرد ، بالغ بر ۳۵۰۰ مترمربع نیز به فضاهای رفاهی و تفریحی اختصاص یافته که از جمله این فضاها می‌توان به احداث رستوران به مساحت ۸۷۰ مترمربع در طبقه اول ، فست فود و محل بازی کودکان در ۵۰۰ متر مربع در طبقه هم‌کف ، دو باب فروشگاه در طبقه هم‌کف و یک فروشگاه در طبقه دوم الحاقی از ضلع شمالی ، فرهنگسرا در طبقه فوقانی بخش میانی به مساحت ۱۱۰۰ متر مربع ، کافی‌شاپ در قسمت راهرو شمالی مرکز خرید به مساحت ۱۰۰ متر مربع اشاره کرد.

این پروژه بزرگ تجاری ، خدماتی و رفاهی ، علاوه بر مزایای اجتماعی و عمومی ، از ویژگی‌های خاصی نیز برخوردار می‌باشد که از آن جمله می‌توان به دسترسی آسان و راحت آن به ایستگاه ۷ مترو ، نزدیکی به مهم‌ترین منطقه رفاهی تفریحی شهر ، همجواری با دانشگاه تبریز ، معماری مدرن و پیشرفته ، استفاده از تکنولوژی روز در احداث تأسیسات و ابنیه ، رعایت مقررات و آئین نامه ۲۸۰۰ زلزله در ساخت بنا ، رعایت مبحث ۱۹ ساخت و ساز ، مناسب سازی محیط مرکز برای تردد بدون مشکل سالمندان ، معلولان و کم‌توانان جامعه ، استفاده از نمای کامپوزیت ، استفاده از کناف در نمای داخلی ، ایجاد سیستم صوتی مرکزی ، نصب سامانه صاعقه‌گیر الکترونیک ، رعایت مقررات بهینه‌سازی مصرف انرژی ، نورپردازی مدرن نمای بیرونی ، ایجاد سیستم دوربین مدار بسته در تمام نقاط مرکز خرید ، نصب سیستم پیشرفته اعلام و اطفای حریق ، سبک‌سازی و مقاوم سازی بنا اشاره کرد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.