هم سفر من-اجاره و رزرو ویلا،سوئیت،هتل در ایران

سوباتان تالش

ایران گردی

۲۹ فروردین ۱۴۰۰ 3372 بازدید
هم سفر من-اجاره و رزرو ویلا،سوئیت،هتل در ایران

سوباتان تالش

سوباتان یکی از توابع بخش کرگان‌رود تالش است اما آن را به عنوان سوباتان گیلان می شناسند. در سفر به سوباتان هرآنچه از سفر به دامان طبیعت انتظار دارید را خواهید دید از دشت گرفته تا جنگل های انبوه و خانه های روستایی روی تپه و حتی رودخانه و دریاچه در سفر به این خطه از ایران در انتظار شما هستند.
ریشه نام سوباتان به واژه سووتن باز می گردد که به زبان تالشی به معنای محل روئیدن گلپر است اما برخی معتقد هستند که سوباتان از دو واژه سو + باتان تشکیل شده و به معنای محل ریزش آب می باشد اما صحبت اول درست تر است. روستای سوباتان مکان خوبی برای چادر زدن یا اجاره کردن خانه هایی ییلاقی به شمار می رود؛ همچنین می توانید با آداب و فرهنگ مردم این دیار نیز آشنا شوید.

چشمه های طبیعی سوباتان

سوباتان نیز مانند بسیاری از ییلاقات دیگر ایران دارای چشمه های طبیعی متعددی است. چشمه های مشهور سوباتان عبارت اند از سید بلاغی، میله بلاغی، نظیری بلاغی، گزنه هونی و چشمه کوچ. بسیاری از مناطق سوباتان دارای لوله کشی آب آشامیدنی و گاز نیست و چشمه ها تامین کننده آب مورد نیاز ساکنان هستند.

 

غار گنج خانه سوباتان

گنج خانه غاری است که در ضلع شمال شرقی سوباتان واقع شده است . این غار در پایین ترین نقطه سخره بزرگ گنج خانه قرار گرفته و بالای صخره دشتی وسیع و در پایین غار روستای گنج خانه قرار دارد . مردم منطقه از قدیم معتقدند در درون این غار گنج عظیمی نهفته است و از طرفی به دلیل اینکه این غار تلسم و جادو دارد ، تا کنون کسی نتوانسته وارد غار شود و سرّ غار را کشف نماید و لذا اطلاع دقیقی از طول و ارتفاع داخل غار وجود ندارد . امید است مسئولین میراث فرهنگی منطقه با اجرای طرح کاوش و شناسائی غار به همه این احتمالات و باورهای غیر علمی خاتمه داده و در صورت نیاز این غار را بعنوان یکی از مکانهای طبیعی میراث فرهنگی به ثبت برسانند .

 

آبشار وِرازان سوباتان

این آبشار در روستای ورازان که در ضلع شمال غربی سوباتان واقع شده و فاصله آن تا شهرک سوباتان حدود 4 کیلو متر است قرار دارد . آب رودخانه ورازان یکی از شاخه های اصلی رودخانه لیسار است که از چشمه های ییلاقات بالا دستی سر چشمه گرفته در مسیر خود هنگام ریزش از صخره های عظیم ورازان آبشار زیبا و دیدنی که ارتفاع آن حدود 30 متر است را تشکیل می دهد
ساکنین روستای ورازان که بیش از 50 خانوار هستند اکثراً اهالی روستاهای هره دشت شمالی و جنوبی و کوهپایه نشینان لیسار هستند که عموماً به شغل دامداری و دامپروری مشغولند

 

چمنزار بیدَه پِشت سوباتان

یکی از مناطق بسیار زیبا و دیدنی سوباتان چمنزار بیداپشت است که بعنوان تفرجّگاه عمومی ساکنین و گردشگران شهرت یافته است . این محل ، چمنزار بسیار وسیعی است که در ارتفاع بالایی قرار گرفته و به سوباتان و همه ییلاقات اطراف اشراف داشته و چشم انداز زیبایی دارد . این چمنزار بقدری وسیع است که حتی هواپیمای کوچک می تواند براحتی در آنجا فرود آید و بهمین دلیل بعنوان محل برگزاری جشنواره ورزشهای بومی و محلی از جمله مسابقات اسب سواری قرار می گیرد . در تابستان هر گوشه ای از این چمنزار وسیع محل ورزش جمع و گروهی از اهالی یا میهمانان است . در قسمتی از این محل حوزچه آبی وجود دارد که با جمع شدن آبهای سطحی در آن به زی بایی منطقه افزوده می شود . چمنزار بیده پشت محل خوبی برای چرای گوسفندان است و حضور گله های متعدد در این چمنزار زیبایی منطقه را دو چندان می کند .

 

پارک جنگلی طبیعی آلچالق

آلچالق به معنی محل درختان آلوچه ، غربی ترین قسمت جنگلهای لیسار منتهی به ییلاق سوباتان است ، این منطقه از تپه های کم ارتفاع و پوشیده از چمن طبیعی به همراه بوته های آلوچه  تشکیل شده است ، البته بندرت درختان جنگلی دیگری نیز همچون سیب و گلا بی و قره گیله در میان انبوه درختان آلوچه وحشی به چشم می خورد . در این منطقه بدلیل سردی هوا و بادهای تند ، درختان آلوچه به اندازه کافی رشد نکرده و بصورت درختچه های کوتاه و پر پشت در آمده اند و منظره بسیار زیبایی را خلق کرده اند . جالب اینکه در شهریور ماه هرسال این منطقه محل رویش قارچها ی وحشی وجنگلی است که هر روز صبح زود مشتاقا ن به جمع آوری قارچ طبیعی را به ا ینکه منطقه کشانیده و منظره جالبی از جوبندگان قارچ طبیعی ایجاد می کند .
در تابستان سایه های دلنواز درختان آلوچه ، این محل را  به جایگاه مناسبی برای فرار از گرمای  سوزان ظهرگاهی و استراحت جوانان وگردشگران تبدیل کرده است و اکثر مسافران در ایام تعطیلات ، سایه درختان این منطقه را  برای صرف نهار انتخاب می کنند.

 

آدرس سوباتان تالش:

سوباتان در مرز بین استان گیلان و اردبیل و در ارتفاعات تالش قرار دارد. به عبارت دیگر اگر بخواهید از تهران به سوی سوباتان بروید باید مسیر را این‌گونه طی کنید: تهران – کرج – قزوین – زنجان – نئور – سوباتان. سوباتان یک منطقه ییلاقی است و برای رسیدن به آن باید از تالش کمی دور شده و به سمت غرب لیسار بروید تا پس از طی 20 کیلومتر به سوباتان برسید.

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.