هم سفر من-اجاره و رزرو ویلا،سوئیت،هتل در ایران

خرابی خودرو و علت آن 1

عیب یابی خودرو

۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ 3206 بازدید
هم سفر من-اجاره و رزرو ویلا،سوئیت،هتل در ایران

خرابی خودرو و علت آن 1

منحرف شدن خودرو هنگام رانندگی
در زمان رانندگی در صورت تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها یا ساییدگی نامتقارن چرخ‌های خودرو، ، خودرو به یک سمت کشیده و از مسیر مستقیم خود منحرف می‌شود. اگر میزان انحراف چشم‌گیر باشد می‌توان ایراد را در سیستم ترمز خودرو دانست. قفل شدن ترمز یکی از چرخ‌ها می‌تواند خودرو را به یک سمت منحرف کند. همچنین در اغلب موارد ممکن است این خرابی مربوط به اتصالات فرمان و قطعات آن باشد. در صورت مشاهده‌ی این نشانه، سریعا به مکانیکی مراجعه کنید و از هزینه تراشی‌های بیشتر جلوگیری کنید.
لرزیدن فرمان هنگام رانندگی
حتی به لرزش‌های ریز فرمان خودرو نیز باید توجه نمود. وجود هرگونه لرزش در فرمان خودرو هنگام رانندگی نمایان‌گر خرابی در سیستم‌های برق یا جلوبندی خودرو است. در زمان لرزش فرمان خودرو باید کوئل، شمع و وایرها را مورد بازبینی قرار داد. همچنین خرابی در جلوبندی خودرو می‌تواند یکی از عوامل لرزش خودرو باشد که باید بلافاصله اقدام به تعمیر و رفع خرابی نمود. در صورت سنگین و سخت شدن فرمان خودرو باید به تنظیم بودن باد لاستیک‌ها توجه کرد. همچنین باید از سالم بودن تسمه هیدرولیک و سطح مایع در پمپ هیدرولیک اطمینان حاصل کرد.
افزایش مصرف سوخت در خودروی خراب
یکی از متداول‌ترین علائم خرابی در اجزای خودرو، افزایش مصرف سوخت است. در مقاله دلایل نشتی بنزین خودرو توضیح دادیم که فرسودگی و سوراخ شدن باک یا لوله‌های انتقال سوخت یکی از علل‌های افزایش سوخت خودرو است. همچنین کثیفی یا معیوب بودن فیلتر بنزین نیز از عوامل افزایش سوخت خودرو به حساب می‌آبد. از قسمت‌های دیگر خودرو که در صورت آسیب، افزایش سوخت را به همراه دارد سیلندر یا محفظه‌ی سوخت خودرو است. در صورت مشاهده‌ی هرکدام از عوامل افزایش سوخت، بهترین و مقرون به صرفه‌ترین کار تعویض و تعمیر قطعه خراب و معیوب در سریع‌ترین زمان ممکن است.
صدای جیر در کاپوت
برخی از اجزای داخلی خودرو به وسیله‌ی تسمه با یکدیگر در تماس هستند. جنس این تسمه‌ها از لاستیک است. با گذشت زمان و به علت دمای بالای موتور، این تسمه‌ها از حالت انعطاف‌پذیری و نرمی اولیه خود خارج می‌شوند. شنیدن صدای غیر طبیعی و سوت مانند از داخل کاپوت یکی از نشانه‌های خرابی در تسمه‌های خودرو است. در صورت آسیب‌دیدگی هر یک از تسمه‌ها، کارکرد قسمتی از موتور دچار اشکال می‌شود. یکی از مهمترین تسمه‌ها در خودرو، تسمه تایم است.
خرابی خودرو صدای سوت هنگام ترمز
شنیدن صدای سوت هنگام ترمز کردن یکی از نشانه‌های خرابی در سیستم ترمز خودرو است. سیستم ترمز خودرو یکی از قسمت‌های مهم و حیاتی خودرو است. در بازبینی‌های دوره‌ای باید سیستم ترمز را به دقت بازبینی کرد و از علمکرد صحیح آن اطمینان حاصل کرد. تمام شدن لنت، پایین بودن کیفیت لنت و قرارگیری نادرست لنت می‌تواند از علل‌های شنیدن سوت هنگام ترمز گرفتن باشد.
لاستیک سایی
در صورت ایراد در قسمت‌های جلوبندی خودرو یا عدم تنظیم درست باد و زاویه لاستیک، لاستیک‌سایی در خودرو اتفاق می افتد. لاستیک‌سایی در لاستیک‌های عقب بیشتر نشانه‌ی عدم تنظیم باد و رگلاژ زاویه چرخ‌ها است. در تایرهای جلویی، ایراد و خرابی در جلوبندی خودرو می‌تواند یکی از عوامل لاستیک‌سایی خودرو باشد. دقت به سلامت لاستیک‌ها در هنگام رانندگی و به خصوص استفاده از خودرو در سرعت‌های بالا بسیار با اهمیت است.
تغییر رنگ و بوی دود اگزوز
دود اگزوز در حالت عادی باید بی رنگ و بی بو باشد. البته در فصول سرد دیدن دود سفید نیز متداول و عادی است. تغییر در رنگ یا بوی دود اگزوز می‌تواند یکی از نشانه‌های خرابی خودرو باشد. این خرابی می‌تواند در سیستم سوخت‌رسانی، احتراق یا برق خودرو باشد. به عنوان مثال دود سیاه رنگ در هوای سرد نشان دهنده‌ی روغن سوزی خودرو است. عدم توجه به خرابی‌های سیستم سوخت و احتراق، می‌تواند خرج‌های بسیار گزافی را به بار بیاورد.
خرابی خودرو و روشن شدن چراغ Check
در حالت نرمال و کارکرد صحیح خودرو چراغ چک خودرو باید خاموش باشد. هنگامی که در یکی از قسمت‌های برقی خودرو عیب و خطایی بوجود می‌آید، چراغ چک خودرو روشن می‌شود. در صورت روشن شدن این چراغ باید به تعمیرکار با تجربه مراجعه نمود تا اقدام به رفع خطا و عیب پیش آمده کند.
جا نرفتن دنده
در خودروهای دنده‌ای، جا نرفتن دنده یا حتی ایجاد صداهای ناخراش هنگام جا زدن دنده، می‌تواند نشانه‌ی خرابی در خودرو باشد. تنظیم نبودن کلاچ خودرو، تغییر سطح روغن واسگازین، خرابی در گیربکس و یا دیسک صفحه می‌تواند باعث کارکرد غیرعادی صفجه کلاچ و دنده شود. در صورت مشاهده‌ی هرگونه ایراد در دنده باید سریعا اقدام به تعمیر آن نمود. هرگونه تاخیر در تعمیر خرابی‌های ناشی از جعبه‌دنده، هزینه‌های بیشتری را روی دست شما خواهد گذاشت.
پیچیدن بوی سوختگی در اتاق
احساس بوی سوختگی هنگام رانندگی می‌تواند نشان‌گر خرابی در سیستم برق خودرو باشد. اجزای الکتریکی خودرو به وسیله‌ی سیم مسی روکش دار پلاستیکی با یکدیگر در ارتباط هستند. در صورت هرگونه اتصال، این سیم‌ها شروع به سوختن می‌کنند. خطر سوختگی سیم‌های خودرو را باید جدی گرفت و فی الفور اقدام به تعمیر و تعویض سیم‌های فرسوده نمود. در صورت احساس بوی سوختگی سریعا خودرو در مکانی خلوت و امن خاموش کنید و سرهای مثبت و منفی را از باطری جدا کنید و با تعمیرکار تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.