هم سفر من-اجاره و رزرو ویلا،سوئیت،هتل در ایران
هم سفر من-اجاره و رزرو ویلا،سوئیت،هتل در ایران

فیلم های برتر تاریخ سینما از نگاه هالیوودی‌ها(1)

 هفت سامورایی

عنوان اصلی: The Seven Samurai
کارگردان: آکیرا کوروساوا
بازیگران: توشیرو میفونه، تاکاشی شیمورا
امتیاز متاکریتیک: ۹۸ از ۱۰۰
سال ساخت: ۱۹۵۴
دیالوگ معروف: فایده‌ی این که به فکر ریشت باشی چیه وقتی داری سرت رو از دست می‌دی؟
تنها فیلم ژاپنی و آسیایی که در این فهرست حضور دارد و البته این فیلم آن‌قدر برای تماشاگران آمریکایی جالب شد که بعدها جان استیونس از روی آن فیلم «هفت دلاور» را با بازی استیو مک‌کوئین و یول برینر ساخت.
دزدها می‌خواهند به یک روستای کوهستانی حمله کنند ولی رئیس‌شان دستور می‌دهد تا فصل برداشت صبر کنند. در این مدت اهالی روستا که پولی هم ندارند تصمیم می‌گیرند یک سامورایی گرسنه را پیدا و استخدام کنند تا از آن‌ها حمایت کند.

 بانی و کلاید

عنوان اصلی: Bonnie and Clyde
کارگردان: آرتور پن
بازیگران: وارن بیتی، فی داناوی
امتیاز متاکریتیک: ۸۶ از ۱۰۰
سال ساخت: ۱۹۶۷
دیالوگ معروف: من کلاید باروام و ایشونم خانم بانی پارکره. ما بانک می‌زنیم.درامی بیوگرافیک درباره‌ی دو تن از مشهورترین دزدان تاریخ آمریکا: بانی و کلاید.درست در میانه‌ی زمان رکود بزرگ کلاید و بانی زمانی با هم ملاقات می‌کنند که کلاید در تلاش است ماشین مادر بانی را بدزدد. بانی که به عنوان پیشخدمت کار می‌کند و از زندگی‌ و کارش خسته شده به کلاید ملحق می‌شود و آن‌ها یکی از موفق‌ترین باندهای سرقت را تشکیل می‌دهند.فیلم در همه‌ی بخش‌های مهم نامزد جایزه‌ی اسکار شد ولی تنها در دو بخش بازیگر مکمل زن و فیلمبرداری جایزه را به دست آورد.
یکی از مهم‌ترین فیلم‌های آنارشیستی تاریخ سینما محسوب می‌شود علاوه بر این که تم سرقت دارد.

سگ‌های انباری

عنوان اصلی: Reservoir Dogs
کارگردان: کوئنتین تارانتینو
بازیگران: هاروی کایتل، تیم راث
امتیاز متاکریتیک: ۷۹ از ۱۰۰
سال ساخت: ۱۹۹۲
اولین فیلمی که کوئنتین تارانتینو با آن به کن رفت و به شهرت رسید و آغازگر سبک و مدل فیلم‌های تارانتینویی بود.هشت مرد در لس‌آنجلس قبل از انجام یک سرقت صبحانه می‌خورند. آن‌ها را با نام‌های مستعار می‌شناسیم و هر کدام از آن‌ها نام یک رنگ را دارد.صحنه‌ی اصلی دزدی را نمی‌بینیم اما حوادث قبل از آن مثل صبحانه خوردن و حوادث بعد از آن که منجر به زخمی شدن چند نفر از مردان می‌شود مهیج است.10 فیلم تارانتینو به ترتیب میزان فروش.یلم رتبه‌ی ۸۵ را در میان ۲۵۰ فیلم برتر imdb در تاریخ سینما هم دارد.

هواپیما

عنوان اصلی: Airplane!
کارگردان: جیم آبراهامز، دیوید زوکر، جری زوکر
بازیگران: رابرت هیس، لزلی نیلسون
امتیاز متاکریتیک: ۷۸ از ۱۰۰
سال ساخت: ۱۹۸۰
این فیلم کمدی در حقیقت پارودی فیلم‌های در ژانر فاجعه‌ی سینماست به خصوص فیلم «ساعت صفر!» کمپانی پارامونت که سال ۱۹۵۷ ساخته شده بود.داستان مردی که قبلا خلبان جنگی بوده اما حالا از پرواز می‌ترسد اما بعد از این که خلبان مریض می‌شود باید مطمئن شود که می‌تواند هواپیما را سالم روی زمین بنشاند.جزو فیلم‌هایی که روی فرهنگ عامه‌ی آمریکایی‌ها بسیار تاثیرگذار بود و به همین دلیل هم کتابخانه‌ی ملی آمریکا آن را ثبت ملی کرد. اما فیلمی نبوده که در اسکار موفق باشد.

 هزارتوی پن

عنوان اصلی: Pan’s Labyrinth
کارگردان: گیلرمو دل تورو
بازیگران: ایوانا باکرو، سرژی لوپس
امتیاز متاکریتیک: ۹۸ از ۱۰۰
سال ساخت: ۲۰۰۶
این تنها فیلم به زبان اسپانیایی است که توانسته به فهرست ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما از دیدگاه هالیوودی‌ها راه پیدا کند.داستان فیلم در طول تابستان سال ۱۹۴۴ در اسپانیا اتفاق می‌افتد. پنج سال بعد از این که جنگ داخلی اسپانیا به پایان رسیده و فرانکوی فاشیست به قدرت رسیده است. داستان بین جهان واقعی و یک جهانی خیالی و اسطوره‌ای روایت می‌شود.فیلم اولین‌بار در جشنواره‌ی کن به نمایش درآمد و با استقبال فوق‌العاده‌ی منتقدان روبه‌رو شد. نامزد شش جایزه‌ی اسکار هم شد که سه جایزه از جمله اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را به خانه برد.

 دکتر ژیواگو

عنوان اصلی: Doctor Zhivago
کارگردان: دیوید لین
بازیگران: عمر شریف، جولی کریستی
امتیاز متاکریتیک: ۶۹ از ۱۰۰
سال ساخت: ۱۹۶۵
قرار بود پیتر اوتول نقش کاراکتر یوری را بازی کند اما او پیشنهاد لین را رد کرد و کارگردان انگلیسی سراغ دومین بازیگری رفت که در فیلم «لورنس عربستان» با او همکاری کرده بود یعنی عمر شریف.نتیجه تبدیل به یکی از زیباترین حماسه‌های عاشقانه و تاریخی سینما شد. اقتباسی بی‌نظیر از رمان بوریس پاسترناک که البته منتقدان چپ در زمان اکران تحویلش نگرفتند چون تصور می‌کردند آرمان‌های انقلاب سوسیالیستی را زیر پا گذاشته است.داستان روایت خانواده‌ی یک پزشک که علاقه‌مند به شاعری است و یک دختر فقیر روستایی که همسر یک فعال سیاسی است، در حین انقلاب شوروی و بعد جنگ جهانی اول است.

 شکارچی گوزن

عنوان اصلی: The Deer Hunter
کارگردان: مایکل چیمینو
بازیگران: رابرت دنیرو، مریل استریپ، کریستوفر واکن
امتیاز متاکریتیک: ۸۶ از ۱۰۰
سال ساخت: ۱۹۷۸
دیالوگ معروف: وقتی من گلوله‌ای شلیک می‌کنم دوست دارم منطق و دلیل درستی پشت این شلیک باشه.وقتی جان کازال از بازیگران فیلم سر فیلمبرداری مریض شد استودیو می‌خواست یک بازیگر دیگر را جایگزین او کند اما مریل استریپ تهدید کرد که اگر این کار را بکنند او هم از فیلم کنار می‌رود.فیلمی درباره‌ی این که چطور جنگ ویتنام زندگی آمریکایی‌ها را تحت تاثیر قرار داد. مایکل وسط جنگ ویتنام دنبال دوستش می‌گردد و توسط ویتنامی‌ها اسیر می‌شوند. آن‌ها تحت شکنجه‌های روانی عجیبی قرار می‌گیرند.سکانس رولت روسی فیلم یکی از مشهورترین سکانس‌های تاریخ سینماست.

برخورد نزدیک از نوع سوم

عنوان اصلی: Close Encounters of the Third Kind
کارگردان: استیون اسپیلبرگ
بازیگران: ریچارد دریفوس، فرانسوا تروفو
امتیاز متاکریتیک: ۹۰ از ۱۰۰
سال ساخت: ۱۹۷۷
جان ویلیامز با پنج نت صدها ملودی ساخت تا بالاخره به موسیقی فیلم رسید که ملودی‌اش فراموش نشدنی است. بی شک این فیلم جزو شاهکارهای ژانر علمی-تخیلی است.روی که کارش سیم کشی خطوط برق است تماشا می‌کند که چطور زندگی ساده و روزمره‌اش بر اثر تصادم یک یوفو (شیء ناشناس پرنده) از این رو به آن رو می‌شود. از طرف دیگر دکتر لاکومب یک یوفوشناس فرانسوی است و به او دستور داده‌اند یک سری پرونده متعلق به سی سال پیش را مورد بررسی قرار دهد.

بالا

عنوان اصلی: Up
کارگردان: پیت داکتر، باب پترسون
صداپیشگان: ادوارد ازنر، کریستوفر پلامر
امتیاز متاکریتیک: ۸۸ از ۱۰۰
سال ساخت: ۲۰۰۹
تصویر خانه‌ای که با بادکنک به آسمان رفته حالا در ذهن همه‌ی ما حتی آن‌هایی که کامل کارتون «بالا» را ندیده‌اند نقش بسته است. پیکسار حساب کرده بود که ۲۶٫۵ میلیون بادکنک لازم است تا خانه‌ای در یک انیمیشن به آسمان برود.این انیمیشن کمدی ماجراجویانه داستان پیرمردی است که همیشه آرزوی ماجراجویی داشته اما بعد از این که با عشق زندگی‌اش ازدواج می‌کند آن‌قدر سرگرم زندگی می‌شوند که ماجراجویی از یادشان می‌رود. همسرش هم که از دنیا می‌رود دیگر عبوس می‌شود و دل و دماغ ماجراجویی ندارد اما ماجرا در خانه‌اش را می‌زند.

راکی

عنوان اصلی: Rocky
کارگردان: جان جی. اویلدسن
بازیگران: سیلوستر استالونه
امتیاز متاکریتیک: ۷۰ از ۱۰۰
سال ساخت: ۱۹۷۶
درام ورزشی که بازیگر نقش اولش یعنی سیلوستر استالونه فیلمنامه‌اش را نوشت. بودجه‌ی تولید فیلم آن سال یک میلیون دلار بود اما بیش از ۲۰۰ میلیون دلار در گیشه رقم زد و چیزی که در فیلم به تصویر کشیده می‌شد یعنی رویای آمریکایی برای سازندگانش هم اتفاق افتاد.راکی بالبوآ بوکسور است اما تا به حال به قهرمانی نرسیده تا این که مسابقه‌ای سنگین و پرتنش میان او و قهرمان جهان (که کاراکترش برگرفته از محمدعلی کلی است) اتفاق می‌افتد.فیلم برنده‌ی سه جایزه‌ی اسکار شد. فیلمی که استالونه را تبدیل به ستاره کرد.

 یادگاری

عنوان اصلی: Memento
کارگردان: کریستوفر نولان
بازیگران: گای پیرس، کری آن ماس
امتیاز متاکریتیک: ۸۰ از ۱۰۰
سال ساخت: ۲۰۰۰
دیالوگ معروف: خاطرات می‌توانند شکل یک اتاق یا رنگ یک ماشین را تغییر بدن. خاطرات می‌توانند تحریف بشن. او‌ن‌ها فقط تفسیرن. اطلاعات ضبط شده نیستن.لئونارد شلبی بر اثر یک اتفاق حافظه‌اش را برای مدتی از دست می‌دهد. او با کمک آنچه که به جا مانده مثل یادداشت‌ها و جرقه‌های خاطرات سعی دارد بفهمد چه کسی همسرش را کشته و انتقام بگیرد.فیلم دو سری سکانس دارد. سکانس‌های سیاه و سفید که به توالی زمان نشان داده می‌شوند و سکانس‌های رنگی که از آخر به اول به نمایش درمی‌آیند و باعث می‌شوند مخاطب بتواند شیوه‌ی ذهنی قهرمان را که حافظه‌ی کوتاه مدتش فقط برای ۱۵ دقیقه کار می‌کند بهتر تجربه کند.

 شجاع‌دل

عنوان اصلی: Braveheart
کارگردان: مل گیبسون
بازیگران: مل گیبسون، سوفی مورسو
امتیاز متاکریتیک: ۶۸ از ۱۰۰
سال ساخت: ۱۹۹۵
دیالوگ معروف: همه‌ی مردان می‌میرند ولی همه‌ی مردان واقعا زندگی نمی‌کنند.
مل گیبسون دوست نداشت که نقش اول فیلم را خودش بازی کند. فکر می‌کرد که برای این نقش زیادی پیر است. اما کمپانی پارامونت حاضر نشد بدون حضور او جلوی دوربین فیلم را تهیه کند.ویلیام والاس اسکاتلندی در قرن سیزدهم زندگی می‌کرد. زمانی که انگلیسی‌ها به واسطه‌ی مردن پادشاهان اسکاتلند در ازای کمک به آن‌ها تصمیم به سلطه بر سرزمین‌هایشان گرفتند.والاس از انگلیسی‌ها متنفر بود و وقتی نامزدش به دست آن‌ها کشته می‌شود نفرتش بیشتر می‌شود و تصمیم می‌گیرد انقلابی علیه آن‌ها به پا کند.این فیلم بیوگرافیک و برگرفته از کاراکتر اصلی ویلیام والاس مشهور به شجاع‌دل است.

 میلیونر زاغه‌نشین

عنوان اصلی: Slumdog Millionaire
کارگردان: دنی بویل
بازیگران: دو پاتل، فریدا پینتو
امتیاز متاکریتیک: ۸۴ از ۱۰۰
سال ساخت: ۲۰۰۸
فیلم بلافاصله بعد از این که مهم‌ترین جوایز اسکار را از آن خودش کرد وارد شبکه‌ی نمایش خانگی شد.
داستان نوجوانی اهل بمبئی که در نسخه‌ی هندی مسابقه‌ی «چه کسی می‌خواهد میلیونر شود؟» شرکت می‌کند و فقط یک سوال با جایزه‌ی بزرگ ۲۰ میلیون دلاری فاصله دارد. اما پیش از آن توسط پلیس دستگیر و شکنجه می‌شود چون فکر می‌کنند که او تقلب کرده است. فلاش‌بک‌هایی می‌خورد که متوجه می‌شویم جمال جواب سوالات را از کجا می‌دانسته.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.