هم سفر من-اجاره و رزرو ویلا،سوئیت،هتل در ایران

راهنمای سفر به باکو

وبلاگ

۱۵ آبان ۱۴۰۰ 2996 بازدید
هم سفر من-اجاره و رزرو ویلا،سوئیت،هتل در ایران

راهنمای سفر به باکو

باکو پایتخت جمهوری آذربایجان، بزرگترین شهر و همچنین بزرگترین بندر این کشور است. این شهر بر ساحل غربی دریای خزر در شبه جزیره آب‌شوران قرار دارد و یکی از مناطق نفت‌خیز جهان می‌باشد. باکو پر جمعیت‌ترین و یکی از زیباترین شهرهای قفقاز است. وجود تعداد بسیاری از پارک‌های ساحلی و برگزاری برنامه‌های متعدد هنری از جمله موسیقی، تئاتر و اپرا جذبه خاصی به این شهر داده‌است. بخش قدیمی شهر باکو ، همراه با برج و حصار قلعه شهر به خوبی از سده‌های میانه بجا مانده و یکی از آثار ثبت شده در یونسکو به عنوان میراث فرهنگ جهانی است جمعیت شهری در ابتدای سال ۲۰۰۹ حدود ۲٫۰۴ میلیون نفر برآورد شده است. در ابتدای سال ۲۰۰۳ بیش از ۱۵۳ هزار نفر از آوارگان داخلی (ناشی از جنگ قره باغ) و هچنین ۹۴ هزار نفر پناهنده خارجی در این شهر علاوه بر جمعیت اصلی وجود داشته اند.

برج‌های شعله (Flame Towers)

برج‌های شعله بلندترین آسمان‌خراش‌های شهر باکو هستند و تنها با ۷ دقیقه پیاده‌روی از خیابان شهدا به آن‌ها دسترسی خواهید داشت. از بالای این آسمان‌خراش‌ها می‌توانید سلطه‌ی کاملی بر شهر و بندر باکو داشته باشید. این برج‌ها در شب نمای کم‌نظیری را به شما پیشنهاد می‌کنند.

موزه‌ی فرش آذربایجان (Azerbaijan Carpet Museum)

ساعات بازدید: شنبه‌ها، یکشنبه‌ها و دوشنبه‌ها از ۱۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر مابقی روزها تعطیل است.این موزه بزرگ‌ترین موزه‌ی فرش آذربایجانی در دنیا به حساب می‌آید. در این موزه با به نمایش گذاشتن انواع فرش و قالیچه از زمان‌ باستان تا معاصر و با استفاده از تکنیک‌ها و اجناس متعدد هنر خود را به رخ جهانیان کشیده است. این موزه کمتر از ۱ دقیقه با رستورات «زالکا» فاصله دارد.

ونیز کوچک (Mini-Venice)

«ونیز کوچک» در بلوار باکو در واقع شهرکی کوچک است که در دهه‌ی ۶۰ ساخته شد. مساحت این مکان به بیش از ۱۰,۰۰۰ متر مربع می‌رسد. امروزه این مکان دو جزیره بزرگ و چندین جزیره‌ی کوچک دارد. این نسخه کوچک‌شده از ونیز ایتالیا، تنها ۳ دقیقه پیاده از موزه‌ی فرش فاصله دارد.

قلعه دختر باکو

قطعا قلعه دختر را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین جاهای دیدنی باکو آذربایجان دانست. برخی از باستان شناسان با استناد به مدارک تاریخی بر این باور هستند که ساخت این قلعه به قرن چهارم باز می‌گردد. جالب است بدانید که این قلعه جزء آتشکده‌های زرتشتیان بوده است. دین زرتشتی نیز ریشه در ایران داشته و همین مسئله بازدید از قلعه دختر را دیدنی‌تر می‌کند. قلعه دختر علاوه بر یک جاذبه توریستی، سومین دارایی مهم تمام باکو به شمار می‌آید. اگر به دنبال دلیل نام‌گذاری آن می‌گردید، باید بدانید که افسانه‌های زیادی در مورد این قلعه بیان شده. زیباترین و مهم‌ترین افسانه‌ای که در مورد قلعه دختر بیان می‌شود، افسانه دختر فرشته آتش است. مردم این کشور اعتقاد دارند شیطان اصلا به اینجا نفوذ نکرده و نمی‌تواند نفوذ کند.نمای بیرونی این قلعه از شکوه و جلال آن در دوران باستان حکایت دارد. قسمت داخل آن نیز به موزه‌ای اختصاص یافته که اشیا و عتیقه‌‌های دیدنی در آن قرار گرفته است. گردشگران از داخل قلعه می‌توانند با پلکانی مارپیچ به بالای آن بروند و با منظره‌ای تماشایی از شهر باکو روبه‌رو شوند. داستان نام‌گذاری این برج با نام قلعه دختر نیز جذابیت‌های خاص خودش را دارد. جالب است بدانید بر اساس افسانه‌های مردمان آذربایجان، در زمان‌های قدیم دختری زیبارو به ازدواج پسری وادار می‌شود. به همین دلیل پدر این پسر برای جلب رضایت دختر، برجی بلند می‌سازد؛ اما دختر که ناخواسته به این ازدواج تن داده بود، خودش را از بالای برج به پایین پرت می‌کند. این ماجرا ممکن است غم‌انگیز باشد؛ اما مطمئن باشید تماشای قلعه دختر غم‌های این قلعه را از دل گردشگران پاک می‌کند.
قیز قالاسی یا همان قلعه دختر مهم‌ترین نماد تاریخ و قدمت شهر باکو است. این برج ۲۹ متر ارتفاع دارد و از فراز آن نمای زیبایی از شهر باکو و دریا را می‌توانید ببینید. درباره این برج که قدمت بنای اولیه‌اش بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت دارد، افسانه‌های عامیانه زیادی نقل می‌شود.آدرس برج دختر باکو: آذربایجان، باکو، بلوار نفت‌چیلار، رو به روی اسکله
شماره تماس: +۹۹۴۱۲۴۹۲۳۲۶۱
ساعت بازدید: همه روزه از ۹ صبح تا شش بعد از ظهر

قلعه چیراگ

یکی دیگر از مسیرهای طبیعت گردی در کشور آذربایجان که برای سفرهای خانوادگی بسیار محبوب هم می باشد، قلعه چیراگ است. این قلعه یکی از تاثیرگذارترین برج های باستانی در منطقه است که در زمان ساسانیان ساخته شده است. شما می توانید علاوه بر بازدید از این قلعه یک مسیر ۶ کیلومتری از روستای داشلیغ یانار را شروع کنید و طبیعت زیبای اطراف را کشف کنید.

کاخ شیروان شاهی باکو

کاخ شیروان شاهی را به جرات می‌توان یکی از مهم‌ترین، بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین آثار تاریخی تمام آذربایجان و باکو دانست. معماری این کاخ زیبا، بر اساس معماری شیروان-آبشرون است و در منطقه تاریخی باکو قرار دارد. جالب است بدانید که از سال ۱۹۶۴ که این بنا در فهرست آثار باستانی ثبت شد، در حال بازسازی و مرمت است. البته تنها بازدید از داخل کاخ نیست که لذت‌بخش خواهد بود. بلکه اطراف این کاخ مغازه‌های زیادی وجود دارند که گشت و گذار در بین آنها نیز به تنهایی می‌تواند واقعا سرگرم کننده باشد. در ضمن برای گشت و گذار در اطراف کاخ شیروان شاهی، که یکی از جاهای دیدنی باکو به شمار می‌آید، نیازی به پرداخت هزینه‌ نیست. اما برای ورود به کاخ، باید به ازای هر بزرگسال، دو منات آذربایجان را پرداخت نمایید. اگر دقت کنید، حتی تصویر این کاخ روی اسکناس‌های ۱۰ هزار مناتی نیز وجود دارد.این کاخ ماسه‌سنگی که به جا مانده از دوران سلطنت شروان‌شاهان بر آذربایجان است، جزئیات جالبی دارد از جمله، کنده‌کاری‌ها و طاق‌های سنگی کاخ، دیوان‌خانه که ساختمان هشت‌ضلعی گنبدی شکل است، مسجد با ورودی‌‌های جداگانه برای زنان، مردان و کارکنان کاخ. اگر علاقه دارید درباره تاریخ‌چه کاخ بیشتر بدانید، راهنمای صوتی انگلیسی زبان هم وجود دارد اما برای استفاده آن باید هزینه بپردازید.
آدرس کاخ شیروان شاهی: آذربایجان، باکو، خیابان نفت چیلار
شماره تماس: +۹۹۴۱۲۴۹۲۱۰۷۳
هزینه بازدید: پنج منات
ساعت بازدید: ۱۰ صبح تا شش عصر

خیابانی به نام نظامی گنجوی

بسیاری از شهرها خیابان زنده و پرهیاهویی دارند که قلب تپنده شهر محسوب می‌شود. گردشگرها هم دوست دارند بخشی از زمان سفرشان در این این سبک خیابان‌ها بگذرانند و در فضای بومی شهر مقصد نفس بکشند. یکی از جاهای دیدنی باکو خیابانی است که نام روسی آن تورگووایا است. اهالی باکو عاشق این خیابان هستند و به آن می‌بالند و برای گردشگران یادآور خیابان استقلال در استانبول است. دور و بر این خیابان سنفگرش پر است از فروشگاه‌ها و کافه‌ها و رستوران‌های هیجان‌انگیز. این خیابان زیبا هم در روز و هم شب‌ها سرزنده و سرگرم‌کننده است و از قدم زدن در آن هیچ‌وقت خسته نخواهید شد. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم شب‌گردی در این خیابان را از دست ندهید.

موزه تاریخ ملی آذربایجان

اگر از آن دسته گردشگرانی هستید که دوست دارید به موزه‌های شهر مقصدتان هم سر بزنید و با تاریخ و فرهنگ آن شهر آشنا شوید، از باکو دست خالی باز نمی‌گردید. یکی از جاهای دیدنی باکو که حتما باید به آن سر بزنید موزه ملی آذربایجان است. عمارتی که اکنون به موزه تبدیل شده در آغاز اقامتگاه یک سرمایه‌دار آذربایجانی علاقه‌مند به تاریخ به نام زین‌العابدین تقی‌اف، که موسس چندین مدرسه و روزنامه در این کشور بوده است. موزه ملی در سال ۱۹۲۰ میلادی تأسیس شده و چندین گالری دارد که هر یک یه دوره‌های باستان، میانه و مدرن تاریخ آذربایجان اختصاص یافته است. طراحی گالری‌های موزه هم بسیار زیباست.

دروازه مراد باکو

دروازه مراد که دروازه شرقی شهر به حساب می‌آید، یکی از بهترین جاهای دیدنی باکو آذربایجان و از ابنیه تاریخی محسوب می‌شود. شما با دیدن این دروازه زیبا، از نظر معماری و تزئینات، به وجد خواهید آمد. اما این تنها نوک کوه یخ است. پس از اینکه داستان تاریخی پشت این دروازه را بدانید، قطعا بیشتر به آن علاقه‌مند خواهید شد. حتما در تاریخ خوانده‌اید که ایران در قرن شانزدهم توانست باکو را فتح کند. اما دلیل دیگری همانند روسیه و عثمانی دست بر روی حاکمیت این منطقه نهادند. به همین دلیل ایران، روسیه و عثمانی وارد جنگ شدند. در نهایت سلطان ترک، به نام سلطان مراد سوم، توانست بر این منطقه تسلط پیدا کند. به همین دلیل نام سلطان مراد سوم نیز به بزرگی بر روی دروازه مراد به چشم می‌خورد. پس حتما در سفر خود به باکو، از این جاذبه زیبا دیدن فرمایید.
آدرس دروازه مراد: آذربایجان، باکو، خیابان آتاتورک
هزینه بازدید: رایگان
ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

موزه ادبیات نظامی گنجوی

همانطور که از نام آن مشخص است، در این موزه از آثار شاعران مختلف، به خصوص نظامی گنجوی نگهداری می‌شود. یکی از مهم‌ترین آثاری که در این موزه وجود دارد، نسخه ای خطی از اسکندرنامه نظامی گنجوی است که قدمت آن به سال ۱۴۱۳ میلادی باز می‌گردد. دیدن این آثار خطی و کمیاب از نزدیک واقعا هر انسان ادبیات دوستی را به وجد می‌آورد. اما از طرف دیگر باید گفت که این موزه در ساختمانی با وسعت ۲۵۰۰ متر مربع قرار دارد که جزء برترین سازه‌های تمام باکو محسوب می‌شود. حتی برخی این ساختمان زیبا را که در ابتدا کاربری هتل داشته، به تنهایی به عنوان یکی از جاهای دیدنی باکو به شمار می‌آورند. پس با مراجعه به این موزه، می‌توانید یک تیر و دو نشان بزنید. در ضمن هزینه ورود به این موزه نسبت به سایر جاذبه‌ها کمی بیشتر است. شما باید برای بازدید از این موزه، ۱۰ منات آذربایجان پرداخت کنید.
آدرس موزه نظامی گنجوی باکو : آذربایجان، باکو، خیابان Istiglaliyyat، موزه نظامی گنجوی
شماره تماس: +۹۹۴۱۲۴۹۲۱۸۶۴
ساعات بازدید:۱۱ صبح تا پنج عصر

معبد آتشگاه

همانطور که اشاره کردیم، دین زرتشت که ریشه آن در ایران است، به آذربایجان و باکو نیز رسیده بود. البته تعجبی نیست، زیرا در آن دوران آذربایجان تحت تسلط ایران قرار داشته. به همین دلیل آتشگاه‌های مختلفی را می‌توان در اطراف باکو یافت. معبد آتشگاه یکی دیگر از جاهای دیدنی باکو به شمار می‌آید که در حدود ۳۰ کیلومتری این شهر و در منطقه سوراخانی قرار دارد. معبد آتشگاه زرتشتیان باکو در قرن هجدهم میلادی ساخته شده. جالب است بدانید که به دلیل قرارگیری باکو در مسیر راه ابریشم، هندوهای زیادی نیز از باکو بازدید می‌کردند. به همین دلیل معبد آتشگاه، هم در میان زرتشتیان و هم در میان هندوها بسیار مقدس است. شاید فاصله نسبتا زیاد این معبد از باکو، دسترسی به آن را دشوار کرده باشد، اما قطعا این جاذبه دیدنی باکو، ارزش این مشقت و سختی را دارد.
آدرس معبد آتشگاه باکو : آذربایجان، باکو، اتوبان Zigh، خیابان balandin، ایستگاه اتوبوس آتشگاه
هزینه بازدید: پنج منات
ساعات بازدید: ۱۰ صبح تا پنج عصر

کانال آبی ونیز کوچک

قطعا سفر به اروپا و دیدن زیبایی‌های شهر روی آب، یعنی ونیز، خیلی هزینه‌بر است. به همین دلیل شاید کمتر کسی در طول زندگی خود بتواند این شهر رویایی و شاعرانه را از نزدیک ببیند. اما اگر عازم سفر به آذربایجان و باکو هستید، شاید بتوانید تجربه مشابهی از قایق سواری در کانال‌های ونیز را داشته باشید. در بلوار باکو، که یکی از بلوار‌های اصلی این شهر به حساب می‌آید، چند جاذبه مهم این شهر قرار گرفته‌ است. یکی از آنها کانال آبی ونیز کوچک نام دارد که در زمینی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع قرار گرفته. شما می‌توانید با پرداخت پنج منات آذربایجان، سوار قایق‌هایی مشابه قایق‌های ونیز شده و در کانال‌های آبی زیبایی گردش کنید که بسیار تلاش شده تا مشابه شهر رویایی ونیز باشند. ظرفیت هر قایق چهار نفر است و می‌توانید به صورت خانوادگی از آن لذت ببرید.
آدرس کانال آبی ونیز کوچک باکو : آذربایجان، باکو، خیابان نفت چیلار
ساعات بازدید:۱۰:۳۰ صبح تا ۱۱:۳۰ شب

کاخ اسماعیلیه

شاید در ابتدا تصور کنید که ساخت این کاخ به دوران اسماعیلیه باز می‌گردد. اما اصلا اینطور نیست. موسی نقی یف، یکی از افراد مشهور و ثروتمند آذربایجان، در سال ۱۹۰۸، تصمیم به ساخت این کاخ گرفت. ساخت کاخ اسماعیلیه حدود پنج سال به طول انجامید و نهایتا در سال ۱۹۱۳ ساخت آن پایان یافت. دقیقا پنج سال پس از پایان ساخت کاخ اسماعیلیه، ارامنه باکو را تصرف کردند. در آن زمان کاخ اسماعیلیه مورد سرقت واقع شده و سپس در آتش کینه ارامنه سوخت. حدود پنج سال این کاخ متروکه و سوخته به دست فراموشی سپرده شد. نهایتا ارتان سرکیسف، در سال ۱۹۳۲، مسئولیت بازسازی و مرمت آن را عهده دار شد. حال امروزه می‌توانید از زیبایی‌های معماری و آثار داخل آن لذت ببرید. قطعا کاخ اسماعیلیه را می‌توان یادگار سختی‌های آذربایجان و شهر باکو دانست که هنوز هم پا بر جا باقی مانده.
آدرس کاخ اسماعیلیه باکو : آذربایجان، باکو، خیابان Istiglaliyyat
ساعات بازدید : ۹ صبح تا پنج عصر

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.