هم سفر من-اجاره و رزرو ویلا،سوئیت،هتل در ایران
هم سفر من-اجاره و رزرو ویلا،سوئیت،هتل در ایران

دکوراسیون اتاق خواب به سبک مینیمال

مینیمال در لغت به معنی حداقل است. اصطلاح مینیمالیست نیز با توجه به محل کاربرد آن به معنی حداقلی و استفاده بردن از حداقل‌ها است. به همین منظور مینیمالیست‌ها به ساده بودن و ساده گرایی شهرت دارند. در هنر نیز مینیمالیسم یک سبک بوده و هنرمند طرح یا اثر خود را با ساده‌ترین و حداقلی‌ترین ویژگی‌ها و جزییات خلق می‌کند. اتاق خواب ساده و در اصطلاح مینیمال چه ویژگی‌های باید داشته باشد تا بتوان از آن در دکوراسیون مینیمال دفاع کرد و حتی آن را چهارچوبی برای تعیین ساختار طراحی‌های بعد از آن قرار داد.

استفاده از رنگ‌های روشن و به خصوص سفید از مهم‌ترین نمایه‌های اصلی مینی‌مالیستی‌ها است، اما دقت کنید که هر جایی از رنگ روشن برای اتاق خواب استفاده شد، دلیلی بر الصاق برچسب مینیمال به آنجا نیست . رنگ روشن یکی از این موارد خواهد بود، اما کار تشخیص یک اتاق مینیمال زیاد هم سخت نیست:دیوارهای ساده و بدون پترن یا الگو؛ معمولاً به منظور جلوگیری از بی نظمی و عدم ایجاد حس ساختگی، اتاق خواب مینیمال را با رنگ‌های روشن و ترجیحاً سفید تزیین می‌کنند. رنگ‌های خنثی نیز نقش مثبتی در این اتاق‌ها دارا هستند. استفاده از پترن‌ها یا الگوهای محو نیز در مواردی مشاهده شده است، اما هر چه اتاق و دیوارها ساده‌تر باشند، رعایت اصول دکوراسیون مینیمال نیز بیشتر به چشم خواهند آمد. قاب عکس یا تابلوهای نقاشی میانه نسبتاً خوبی با مینیمالیست‌ها دارند، به شرط آن که دیوار را از سادگی خود خارج نکرده و به شلوغی زاویه دید نیفزایند. این موضوع درباره دیوار شاخص صدق نمی‌کند و از طرفی کمتر پیش می‌آید دیوار شاخص خانه یکی از دیوارهای اتاق خواب باشد. بنابراین از این موضوع گذر می‌کنیم و به رعایت اصل سادگی اتاق و دیوارها تاکید خواهیم کرد.

بخش بعدی در اتاق خواب مینیمال پنجره‌ها، پرده اتاق خواب و نور آن است. واضح است که در میان چشمه‌های نور، نور طبیعی در روز اولویت اصلی ما در ایده پردازی و طراحی است و پس از آن برای شب هنگام نیز نورهای فلت یا مسطح که غیر مستقیم و با بلاکرها به اتاق تابیده می‌شوند مد نظر ما هستند. بلاکر نوعی محافظ و فیلتر نور است که با تنظیم سطح تابشی نور لامپ‌ها باعث می‌شود یک نور ملایم و لطیف به فضای اتاق تابیده شود و روشنایی یکدست و یکنواختی را به ارمغان می‌آورد.

لوستر برای اتاق خواب مینیمال پیشنهاد جالبی نیست، به همین دلیل استفاده از نورهای نقطه‌ای مانند هالوژن‌ها و همین طور چراغ‌های تزیینی خاص گزینه ایده آل یک اتاق خواب با دکوراسیون مینیمال است. در مورد پنجره‌ها نیز باید بگوییم که اگر پنجره یا نورگیر اتاق شما بزرگ و عریض است، خود به خود امتیاز این مورد را به حساب اتاقتان واریز کرده‌اید و اگر چنین نیست باید با تغییر فریم و یا کمی سخت‌تر از آن یعنی تغییر در دیوار مذکور اندازه این بخش را افزایش دهید. پرده‌ها را تا حد امکان از نوع ساده انتخاب کنید، حتی تورهای سفید و نازکی که هنگام وزش نسیم با اهتزاز در می‌آیند نیز بسیار مناسب هستند. با این ویژگی‌ها از دیوارها می‌گذریم.

اتاق خواب با تخت و سرویس خواب جلوه‌ی مخصوص به خود خواهد گرفت. در میان گزینه‌های خود برای بخش سرویس خواب، حتماً توجه کنید که المان‌های مینیمالیستی رعایت شده باشد، مثلاً خطوط منظم و شکسته در ساخت آن به کار رفته باشد، رنگ آن با سایر موارد موجود در تضاد فاحش نباشد، از رو تختی‌های سفید و رنگی با رنگ ملایم استفاده شده باشد و سایر متعلقات سرویس خواب که در اتاق قرار دارند اضافی به نظر نرسند. (اگر اتاق شلوغ شده یا فضا کم شده است با حذف یا جابه‌جایی باید شرایط را از وضعیت موجود به وضع یک اتاق منظم و بی آلایش تغییر دهید).

هر چه وسیله‌ها کمتر، اتاق جذاب‌تر. با این شعار پیش بروید تا به حداقلی‌ترین لوازم در اتاق خواب برسید. اگر کف اتاق پارکت یا کفپوش مناسبی دارد، نیازی به فرش نیست و در قسمت دکوراتیوها نیز سعی کنید به سمت نصب تلویزیون در اتاق و یا آباژو های ایستاده در کنار مبلمان نروید؛ چرا که خود این وسایل باعث برهم زدن ترکیب منظم اتاق شده و شما را دچار وسواس در اضافه کردن سایر لوازم می‌کنند. اگر از مبل یا صندلی در اتاق می‌خواهید استفاده کنید، بهتر است به جای مبل‌های تکی بزرگ و حجیم از مبل‌های راحتی جمع و جور کمک بگیرید.صندلی‌های راحتی و پارچه‌ای نیز انتخاب شایسته‌ای به حساب می‌آیند. با در نظر گرفتن میزان فضای باقی مانده در اتاق می‌توانید از گل‌ها و گیاهان زینتی نیز کمک بگیرید، البته با این پیش شرط که اتاق را شلوغ نکنید. گلدان‌های سرامیکی سفید و همین طور گلدان‌های شیشه‌ای که با آب زیبایی گل‌های درون خود را به رخ می‌کشند، از اولویت‌های استفاده از گیاهان در اتاق خوابی به سبک مینیمال است.در انتها نیز بالشت و کالای خوابی را برگزینید که علاوه بر راحتی و ایجاد حس آرامش با سرویس خواب مینیمال شما شازگار باشد. چرا که دوخت و دوز های زیاد بر روی رو تختی‌ها یا بالشت‌های رنگی به شدت توی ذوق زده و مانعی برای رسیدن به حداکثر سادگی در این اتاق‌ها خواهند شد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.